Als je werkt met een bedrijfsarts die plezier heeft in wat hij of zij doet, kom je tot de beste resultaten.
Verzuim en uitval kunnen grote impact hebben op het MKB. Dat weten wij en de zzp-bedrijfsartsen waarmee we werken maar al te goed. Het is dan wel zo fijn dat iemand je ondersteunt en die meedenkt als dit gebeurt. We zijn onderdeel van een groot netwerk waarin we als arts-makelaar zelfstandige bedrijfsartsen verbinden aan verschillende ondernemingen in het MKB. Op die manier kun je als MKB’er met een basiscontract arbodienstverlening flexibel gebruikmaken van onze dienstverlening en voldoe je aan de vereisten van de maatwerkregeling, zo ook voor diverse verzuimverzekeraars. Zo heb je bij verzuim een zorg minder.
Als je werkt met een bedrijfsarts die plezier heeft in wat hij of zij doet, kom je tot de beste resultaten.
Dit gaat immers ook op voor de mensen met wie je werkt binnen jouw eigen MKB-bedrijf. Vanuit die gedachte werk je dan ook met bedrijfsartsen die passen bij jouw onderneming. Omdat we de bedrijfsartsen met wie we werken goed kennen, komen we tot een perfecte match waar ook jouw bedrijf het meeste profijt van heeft.
Veel MKB-bedrijven willen rechtstreeks samenwerken met een bedrijfsarts, maar krijgen dit niet goed geregeld. Vaak werken zij samen met een arbodienst die verzuim volgens de vangnetregeling aanbiedt. In die situatie heb je zelf niets te zeggen over het proces of met welke professionals of interventiepartijen je samenwerkt. Daarnaast zijn er MKB-bedrijven die vanwege capaciteitsgebrek bij een arbodienst of lopend ziekteverzuim zich niet kunnen aansluiten. Dat probleem kunnen we verhelpen: we hebben een grote en flexibele pool bedrijfsartsen, casemanagers, kerndeskundigen en interventiepartijen aan wie we je kunnen verbinden.
De bedrijfsartsen die wij inzetten voor het MKB kiezen er bewust voor om te werken in deze sector. Zij weten wat er speelt in het MKB. De bedrijfsstructuur, de dynamiek en de dagelijkse gang van zaken die specifiek zijn voor het MKB kennen voor hen weinig geheimen. Mede daardoor weten ze ook hoe ze jouw medewerker het best kunnen begeleiden en jouw MKB-bedrijf kunnen adviseren. Doordat je werkt met bedrijfsartsen in een flexpool, ben je altijd snel geholpen. Flexibiliteit is een sleutelwoord in wat we voor jou kunnen betekenen.
Wij vinden het belangrijk dat MKB-ondernemingen snel toegang hebben tot advies en ondersteuning. Daarom is een casemanager onlosmakelijk verbonden aan onze dienstverlening voor het MKB. We werken samen met onze partner Expeditus Arbo Advies (casemanagement) en bieden MKB-bedrijven ondersteuning in de vorm van toegang tot een bedrijfsarts én casemanagement binnen het verzuim. Dit alles in de goed beveiligde en gemakkelijk te gebruiken omgeving van Planningsagenda.
Voor MKB’ers die totale gemoedsrust en volledige ondersteuning zoeken op het gebied van verzuimbegeleiding, bieden wij een compleet pakket. Onze experts leiden en begeleiden het hele re-integratieproces, van het opstellen van een plan van aanpak tot aan de eindevaluatie rond de WIA-aanvraag. Dankzij onze verschillende modules kun je je richten op de kernactiviteiten van je bedrijf, terwijl je zeker weet dat het verzuimbeheer in goede handen is.
Rechtstreekse toegang staat centraal in onze dienstverlening. We begrijpen dat elke organisatie en elke medewerker eigen behoeften en verwachtingen heeft. Ons doel is om jou de juiste tools en ondersteuning te bieden voor effectief verzuimbeheer en een duurzame re-integratie. Treed direct toe en ontdek hoe onze diensten jou kunnen helpen bij het naleven van de Wet Verbetering Poortwachter en het creëren van een gezonde, productieve werkomgeving.
De arbowetgeving vereist minimaal een overeenkomst met een bedrijfsarts. Wij bieden jouw MKB-onderneming het basiscontract arbodienstverlening op een snelle en duidelijke manier. Om het makkelijker te maken, kun je jouw MKB-onderneming direct laten toetreden tot ons landelijke netwerk aan bedrijfsartsen. Dan heb je alles direct goed geregeld op het gebied van het basiscontract arbodienstverlening en de privacywetgeving.
Aditum Arbo zorgt voor een bedrijfsarts en voor de casemanager die op een flexibele manier binnen je bedrijf kan werken. Hierdoor is een snelle en rechtstreekse samenwerking met de bedrijfsarts mogelijk zonder rompslomp. Zo maken wij op een makkelijker manier de bedrijfsarts en casemanager toegankelijk voor het MKB.
Ons netwerk kent meer dan 200 vrijgevestigde bedrijfsartsen en artsen met bedrijfsgeneeskundige ervaring. Daarnaast nog zo'n 50 geregistreerd casemanagers, praktijkondersteuners bedrijfsarts en physician assistents. En toegang tot diverse andere kerndeskundigen.
Als een zelfstandige bedrijfsarts voor onze opdrachtgever aan de slag gaat, heeft er al een screening plaatsgevonden. Daarin voeren we checks uit die risico’s voor alle partijen minimaliseren. Bovendien bevorderen we zo dat de bedrijfsarts de opdracht op een duurzame manier kan uitvoeren.
Duidelijkheid. Dat is een niet te onderschatten basisvoorwaarde voor een fijne manier van samenwerken.
We zorgen ervoor dat alles rond de opdracht die je voor de zelfstandige bedrijfsartsen hebt duidelijk en goed geregeld is. Mocht iets toch niet helder zijn, dan regelen we het voor je na één telefoontje, appje of mailtje. We houden je waar nodig op de hoogte en verwerken alles overzichtelijk.
Onze bedrijfsartsen werken in een flexpool voor verschillende MKB-bedrijven. Ze staan je dus alleen bij op de momenten dat jij ze nodig hebt. De tarieven voor de uren waarop bedrijfsartsen voor jouw MKB-bedrijf werken, communiceren we altijd duidelijk.
Als we een bedrijfsarts hebben gevonden die bij past bij de onderneming, maken we een overeenkomst van opdracht gebaseerd op het model van de belastingdienst. Ook regelen we een heldere driepartijen-werkopdracht waarin alle specifieke afspraken staan van de opdracht.
Met Aditum Arbo heb ik nu een rechtstreekse samenwerking met een passende zzp bedrijfsarts en zzp casemanager. Bij vragen is iedereen goed bereikbaar en dat werkt erg lekker. Ik kan het iedereen aanraden!
Ook bedrijfsartsen zijn natuurlijk wel eens ziek, gaan op vakantie of moeten om een andere reden verzuimen. Omdat we zijn aangesloten bij een groot netwerk, is vervanging geen probleem. We denken mee over vervanging die voor zowel de onderneming, de bedrijfsarts als zijn of haar vervanger prettig is. Daarbij is natuurlijk het belangrijkste dat verzuimbegeleiding gewoon doorloopt, wat er ook gebeurt.
Ons team staat iedere dag klaar om je te helpen bij vragen.
Je kunt immers op ieder moment voor vragen komen te staan. Korte lijntjes werken het best. Of dat nu telefonisch, via een appje of een e-mail is. We staan voor je klaar op het moment dat jij daar behoefte aan hebt.
We geloven namelijk in korte lijntjes en direct persoonlijk contact.
Rechtstreeks contact met de zelfstandige bedrijfsarts werkt het beste. Op deze manier krijg je altijd rechtstreeks antwoorden op vragen die spelen en verloopt de verzuimbegeleiding het soepelst.
Voor vragen die niet kunnen wachten of als de bedrijfsarts niet meteen bereikbaar is omdat hij met cliënten in gesprek is, is Aditum Arbo altijd bereikbaar. We helpen met raad en daad vanuit onder andere onze casemanagement helpdesk zodat vragen niet lang blijven liggen. Zo ondersteunt Aditum Arbo de professional, organisatie en medewerker in de samenwerking. verzuimbegeleiding.
Door deze constructie kan ik makkelijker werken met opdrachtgevers die ook echt aansluiten bij mijn eigen waarden.
Duidelijke afspraken met de bedrijfsarts en casemanager met wie je werkt, zijn de basis voor fijn samenwerken. Een goed systeem is daarbij onmisbaar. We gebruiken Planningsagenda waarin gemaakte uren worden geregistreerd. Je ontvangt alleen dan een factuur (gespecificeerd) wanneer je gebruikt hebt gemaakt van de uren van de bedrijfsarts en/of casemanager Zo zijn deze uren ook voor jou als opdrachtgever vanuit het MKB doorlopend inzichtelijk. De administratie verloopt hierdoor snel en zonder extra omkijken.
We maken het jou als werkgever het liefst zo makkelijk mogelijk. We hebben een netwerk van zelfstandige bedrijfsartsen in het hele land. Wanneer je bent aangesloten bij Aditum Arbo heb je ook toegang een netwerk aan interventiebedrijven. Zo kun je putten uit een breed scala aan kennis over welzijn, vitaliteit en preventie zodat medewerkers in jouw MKB-bedrijf het maximale uit de begeleiding kunnen halen. Ook preventief!
Een MKB-bedrijf is volgens de Arbeidsomstandighedenwet verantwoordelijk voor een goed arbo- en verzuimbeleid. Hierbij moet het bedrijf zich laten ondersteunen door ten minste een bedrijfsarts of een arbodienst. Hiervoor sluit een MKB-onderneming het basiscontract arbodienstverlening af.
Een MKB-bedrijf kan zelf bepalen hoe het arbo- en verzuimbeleid wordt ingericht. Hiervoor sluit het een basiscontract af met een geregistreerd bedrijfsarts. Dit wordt de maatwerkregeling genoemd. Het MKB-bedrijf kan zich dan laten ondersteunen en adviseren door zelfgekozen arbo-professionals voor de verplichte taken uit de Arbeidsomstandighedenwet. Denk hierbij aan verzuimbegeleiding, risico-inventarisatie en -evaluatie, arbeidsgezondheidskundig onderzoek (PAGO), aanstellingskeuringen en het arbeidsomstandighedenspreekuur.
Wanneer je een overeenkomst afsluit met een gecertificeerde arbodienst, heet dit de vangnetregeling. Hierbij wordt veelal door de arbodienst de koers bepaald voor het adequate arbo- en verzuimbeleid.
Wanneer een werknemer twijfelt aan de juistheid van het advies van de bedrijfsarts, dan kan de werknemer vragen om een second opinion van een andere bedrijfsarts. Bedrijfsartsen moeten meewerken aan een verzoek om een second opinion, tenzij er zwaarwegende argumenten zijn om het niet te doen. Een second opinion vraag je eenvoudig aan via het netwerk van Aditum Arbo.